نماینده مردم یزد با گلایه از روند بررسی لایحه بودجه 91 گفت: متاسفانه سنگ بنای اشتباه کار از دولت شروع می شود که همه مشکلاتش را می خواهد در بودجه حل کند. .

علی اکبر اولیا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی زندگی افزود: قرار بود چهارشنبه بودجه به اتمام برسد که به دلیل مشکلات زیادی در لایحه بود، روز پنجشنبه نیز جلسه ادامه یافت.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی هایی که رئیس مجلس با شورای نگهبان داشته ، قرار است بررسی بودجه در اولویت جدی کار شورا قرار بگیرد نهایتا شنبه بررسی بودجه در شورای نگهبان به پایان برسد تا در روز یکشنبه نمایندگان بتوانند ایرادات شورای نگهبان را رفع کنند. اولیا همچنین در خصوص طولانی شدن زمان بررسی بودجه اذعان داشت: یکی از مهمترین دلایلی که بررسی بودجه زمانبر شد این بود که دولت می خواست همه مشکلاتش را در بودجه سالانه حل کند به طور مثال حکم دراز مدت بنیادی را بدون مشورت با ما در بودجه گنجاندند و تبصره آن نیز تصویب شد. وی ادامه داد: مضمون این بخش تغییر روش های ساخت بود که این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد. از سویی مرکز پژوهش های مجلس و شورای عالی شهرسازی با این ماده مخالف بود اما پون دولت بودجه نویس است و دست بالاتر را دارد موفق شد موضوع قابل بحث خود را به تصویب برساند.   اولیا همچنین از کشمکش نمایندگان بر سر بحث های بی اهمیت گفت: متاسفانه بحث های اضافی وقت مجلس را گرفت. در این باره به باهنر هم گفتم که دولت و مجلس و هیات رئیسه باید اراده کنند بودجه در فرمت بودجه ای، شفاف، قابل فهم و شسته رفته باشد.   نماینده مردم یزد و صدوق تاکید کرد: 30 درصد از آنچه وقت مجلس را می گیرد درباره بودجه نیست. از طرفی ببینید چند نفر از نمایندگان که می دانند در بودجه چه گذشته است؟! قطعا اگر در پایان تصویب بودجه از اکثریت نمایندگان درباره ردیف ها، الحاقی ها، تبصره ها و ... بودجه بپرسید چیزی نمی دانند. همین سبب می شود بودجه از شفافیت لازم برخوردار نباشد. وی افزود: متافسفانه تعدادی از دوستان هم که با بودجه آشنا هستند به آنها در صحن اجازه مشارکت داده نمی شود و یا نمی خواهند مشارکت کنند، زیرا احساس می کنند ضرورتی ندارد. بنابراین عملا با مرور روند بررسی بودجه متوجه می شوید عمده وقت معطوف به مسائل بسیار جزئی بوده است. چراکه شاکله بودجه را خیلی از نمایندگان متوجه نشدند.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا